|
|
|
Cave 2020 uit de serie Melting Heart van Diewke van den Heuvel |
Groepstentoonstelling Soils verkent een hernieuwde verbinding met onze grond Van 15 juni t/m 24 november 2024 te zien in het Van Abbemuseum in Eindhoven De bodem is de basis van ons leven. Het is waar onze voorouders ooit leefden en waar toekomstige generaties een bestaan gaan opbouwen. Het is de schakel tussen verleden, heden en toekomst. De bron die ons voedt. Maar de relatie tussen mens en aarde is ook vaak gespannen. Van gronduitputting en overproductie tot landroof en (arbeids)exploitatie. Hoe kunnen we opnieuw aarden in onze omgeving? En hoe helpt ons dat opnieuw de verbinding met elkaar aan te gaan? Over deze vragen buigt de groepstentoonstelling Soils zich. Internationale kunstenaars, ontwerpers, boeren en activisten werken aan meer empathie voor onze gronden. Vier bodems De titel Soils komt van Palestijns denker, schrijver en voormalig wiskundige Munir Fasheh. Hij stelt vier bodems voor als de kern van het leven op aarde: de aardbodem, de culturele bodem, de gemeenschappelijke bodem en de spirituele bodem. In Soils staat de menselijke relatie met deze bodems centraal. Een verhouding die dikwijls ingewikkeld is, zoals natiestaten die wij kennen als Australië, Colombia, Indonesië, Mexico en Nederland laten zien. Voor de kunstenaars zijn deze namen minder relevant. Liever zoeken zij naar uiting op basis van verwantschap en geaarde kennis, zoals dat wordt gedaan door het Wurundjeri land, het door de Iku volkeren bewaakte Chundwa (het Hart van de Wereld), de Pasar en Pamona taalgebieden, Sinanché in het Maya Yucatán en Eindhoven in Noord-Brabant. Van Abbemuseum en de bodem Als museum voor moderne en hedendaagse kunst, richtte het Van Abbemuseum van oudsher zijn blik op de mondiale en kosmopolitische trends in de kunstgeschiedenis. Vaak spelen die zich af in de grote steden van de westerse wereld. De aandacht voor de directe landelijke omgeving was tot nu toe onderbelicht. De moderniteit scheidde ons van een verbinding met het land. Hoe kunnen we die connectie weer herstellen? In Soils leren makers ons hoe belangrijk het is om ons denken en doen te gronden in de bodem waarop we leven. Lokaal, nationaal en internationaal In Soils graven lokale, nationale en internationale kunstenaars onder de oppervlakte. Door gebruik te maken van voorouderlijke kennis en tastbare sporen van andere denkwijzen, creëren ze een web aan relaties. Zo brengt de Eindhovense Diewke van den Heuvel met haar geluids- en fotowerk Melting Heart een poëtische ode aan de Alpengletsjer. Jaarlijks legt ze dit slinkende ijslandlandschap vast. Wat gebeurt er als Europa’s grootste gletsjer ons door klimaatverandering niet meer van drinkwater kan voorzien? Iedereen beseft dat een transitie in de veehouderij noodzakelijk is. Hoe is de verschijningsvorm van de koe – en dus het landschap – de afgelopen jaren al veranderd? Dat vraagt de Nederlandse kunstenaar Wapke Feenstra zich af. In haar project Koe en Landschap brengt ze dit, samen met verschillende generaties boeren uit o.a. Noord-Brabant, in beeld. In Soils bouwt Suumil Móokt'aan een Maya huis met materialen uit Nederland. Het huis is een ambassade voor de Mayacultuur en nodigt bezoekers uit om er te rusten en naar zijn verhalen te luisteren. Dieren, voedsel en natuur: het zijn de materialen waar het Indonesische collectief Jatiwangi art Factory mee werkt én die het wil beschermen. In 2023 stond hun New Rural Agenda Temple al in het Van Abbemuseum in de tentoonstelling Positions #7: Alles van waarde doe je met anderen. In Soils toont het collectief een nieuwe versie hiervan. De werken van maker D Harding, afkomstig van de Bidjara-, Ghungalu- en Garingbalvolkeren uit Australië, poppen af en toe op in de tentoonstelling. De monochrome werken zijn gemaakt met natuurlijke pigmenten uit de omgeving van het Van Abbemuseum en het TarraWarra Museum of Art, gelegen in het land van de Wurundjeri, nabij Melbourne. Het samenbrengen van deze twee aardepigmenten in dezelfde ruimte symboliseert waar Soils voor staat: het subtiel en duurzaam samenbrengen van culturen, ondanks een koloniaal oordeel. Deelnemende kunstenaars en collectieven Kunstenaars, activisten en denkers die aan Soils deelnemen: Valiana Aguilar, patricia kaersenhout & Rolando Vázquez, Soph Boobyer, The Committee for Resurrection (Adelina Luft, Ovidiu Tichindeleanu, Raluca Voinea), Peta Clancy, Megan Cope, Zena Cumpston, Wapke Feenstra, Steffie de Gaetano & Giulia Pompilj, Lian Gogali and Institut Mosintuwu, D Harding, Diewke van den Heuvel, Jatiwangi art Factory, Moelyono, Suumil Móokt'aan, Hira Nabi, Tom Nicholson, Yurni Sadariah, Dorieke Schreurs, Keg de Souza, Brooke Wandin, Pluriversity Weavers (Ana Bravo Pérez, Li Yuchen, Aldo Ramos, Aliki van der Kruijs). De eerste editie van Soils opende in 2023 in TarraWarra Museum of Art in Australië. Na Eindhoven reist de project in 2025 door naar Jogjakarta. Partners Soils is een curatoriële samenwerking tussen het TarraWarra Museum of Art, Struggles for Soveregnity en het Van Abbemuseum. NOOT VOOR DE REDACTIE Voor beeldmateriaal en vragen Kelly Hamers, communicatie & pers M: +31 (0)6 28100149 E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 15 en 16 juni 2024: feestelijke opening Op zaterdag 15 en zondag 16 juni 2024 wordt Soils feestelijk geopend, samen met alle deelnemende kunstenaars. Er is een programma met performances, activiteiten en luistermomenten. Pers is van harte welkom. Voor meer informatie voor de persopening en interviewverzoeken neem contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. |
|
|
|
|
|
|
|